ÅRSBERETNING FRA VESTFOLD

Nestformann                                                  Tom Knudsen
Ungdomsleder                                                 Ove Klausen
Kasserer                                                        John Berg
Sekretær                                                        Gøran Albrigtsen
Styremedlem                                                  Terje Jacobsen
Banekontakt                                                  Sven Idland
Leder feltutvalg                                             Torbjørn Kristiansen
Leder veteranutvalg                                      Alf Vagnild

Møtevirksomhet

Årsmeldinger

INNENDØRS SKYTING

Samlagsstevnet

Arrangør i Bommestadhallen den 21. januar var Hedrum skytterlag. I år ble det arrangert på en dag, dette gikk helt greit med 69 deltakere da anlegget tar 10 skyttere i laget. Vinner ble Hans Kr. Wear med 243p og nr 2 i år som i fjor Tommy Gjølberg med 242p. Kl V-55 av  Magne Johnsen med 244p og V-73 av Øivind Tutvedt i sitt 86 år med 239p.

Viken 1

Drammen skyttersamlag ved Sande skytterlag. Vinner ble Hans Kr. Wear med 345p, nærmest fra Vestfold ble Dagfinn Johnsen med 342p. Klasseseier i kl. 1 til Eric Stolt Nilsen med 239 og Magne Johnsen ble nr. 2 i V-55 med 244p.

FELTSKYTING

Samlagsstevnet

I år satset vi på at det skulle bli nok snø, og med det kunne det arrangeres feltskyting på jordene i Styrvoll den 4. mars. Deltagelsen med 52 skyttere totalt ble ikke helt topp, kulda får ta en del av skylden.

Hans Kr. Wear vant med 40tr nr. 2 Bjørn Håkedal 38tr. Ole Anton Flugund vant kl. V-55 med 27/8, og Kolbjørn Grønseth V-65 med 29/16. Hans Kr. Wear vant stangskytingen med 24 treff, og Bjørn Håkedal fikk aksje i stuperpokalen med raske 7,9 sek. Tore Wear's Minnepokal, andre aksje gikk til Hans Kr. Wear. Nyoppsatt lagpokal til Nøtterø med Bjørn Egil Hansen, Dagfinn Johnsen og Bjørn Håkedal på laget. Sluttsum 79/34p.

Viken 1.

Arrangør var Sigdal skytterlag. Etter 30-skudden ledet Fredrik Fulsaas med fullt hus 30 treff, men han bommet litt på avstandsbedømmelsen i finalen. Den samme skjebne fikk Hans Kr. Wear, man lærer vel så lenge man lever. Vinner ble skytterkontorets Engebret Mjøseng for tredje gang. I stangskytingen tok Hans Kr. Wear "innersvingen" på samtlige med 27 treff.

Østlandsmesterskapet.

Arrangør var Akershus skyttersamlag ved Buer Kornsjø skytterlag. Vestfoldlagets innsats i dette mesterskapet er det beste på mange år, med en fjerdeplass. Med på laget var Bjørn Egil Hansen som ble nr. 2 totalt, Egil Nystuen, Dagfinn Johnsen, Hans Kr. Wear, Ole A. Flugund, Bjørn Håkedal og Tore Kinander. Det mangler bare det lille ekstra før våre feltskyttere er helt i toppen.

BANESESONGEN

Vestfold/Numedal

I år var det samling på Dusterud skytebane hos Rollag og Veggli skytterlag. For seniorens del gikk det nesten å tukte Numedølene, mens de unge greide jobben og vant med 22p.

Numedal 5684p mot Vestfold 5638p, en differanse på 46 poeng. Vinner ble Hans Kr. Wear med 297p, hele fire poeng foran nr. 2, en utmerket innsats i den tildels sterke vinden. Nest best av våre ble Inger Hustuft Aadne med 5. plass og 292p. Numedal fikk dermed sitt femte napp og vandrepokalen til eie. Hans Kr. Wear vant 10 sk. liggende og Harald Enger 10 sk. knestående, begge med 100p.

Den Norske Skyttermedalje/Nationens minneskyting

Etter at bladet Nationen trakk seg fra den landsomfattende skytingen, prøvde samlaget seg med en form for "minneskyting" i samband med den årlige pinsesamlingen for ungdom.

Stedet var Styrvoll, og det deltok 49 skyttere på 200m. Premieringen var god, men laget hadde problemer med anvisere, slik at stevnet dro litt ut i tid. Vi får se på dette til neste år om vi kan får til en litt mer smidig ordning. Resultatene ble høye, Tommy Gjølberg 297p, Harald Enger og Hans Kr. Wear 296p. En spesiell finale med 5 kne og 5 stå gjorde at Hans Kr. Wear vant foran Tommy Gjølberg med Harald Enger på tredje plass. Kl V-55 ble vunnet av Magne Johnsen.

Viken 1 bane

Ringerike skytterlag hadde arrangementet på Ransfjord skytterlags bane. 20 elektroniske skiver på 200m gjorde at programmet gikk unna.

Lørdag ble all skyting for veteranene gjort unna. I kl. V-55 ble Knut Skjelland nr. 2. Vårt samlagslag ble også nr. 2 etter "ræserne" fra Hallingdal. På laget var Arne Hov, Odd Brudal, Ole Anton Flugund og Willy Enger.

Seniorne kunne i år stille med to lag, men her tok 1. laget seieren med Steinar Holtan, Tommy Gjølberg, Bjørn Egil Hansen og Hans Kr. Wear. Individuelt kom Hans Kr. Wear på delt 4. plass.

LS 2001

77 skyttere fra Vestfold hadde meldt seg på til årets arrangør som var Bodø Østre skytterlag. Det er beklagelig, men årets LS går vel over i historien som et av de våteste og kaldeste. Ikke noe å gjøre med været, synd på skytterne og ikke minst på arrangøren, som hadde fortjent bedre. De nye elektroniske skivene fungerte etter hensikten, felten var lagt i samme trakter som tidligere, dette var greit nok. Men noen skyttere valgte å stå over feltskyting når regnet "bøtter" ned og flaggstengene bøyes til bristepunktet. Det ble ikke noe av den årlige grillsamlingen, noen valgte innendørsløsningen med pizza.

Formannen møtte på skyttertinget som på to dager gikk gjennom de 20 sakene i sakslisten. Referat fra tinget blir etterhvert tilbørlig referert i Norsk Skyttertidene. Det ble ingen revolusjonerende endringer i vårt konservative forbund.

Resultatmessig ble Tommy Gjølberg best av seniorene med 341p, dette ga 17. plass og 4. stjerne, Bjørn Egil Hansen 338p og 10. stjerne. Steinar Holtan ble i sitt første år som senior nr. 5 i kampen om Aftenpostens fat med 338p, og fikk medalje på 58. plass. Arne Hov kom til finalen i kl. V-73 og ble nr. 13 med 342p. Hans Kr. Wear deltok på finalen i stangskytingen med 23 treff og ble nr. 5 totalt. Vårt veteranlag ble nr. 13 med 389p, og besto av Arne Hov 100p, Per Bommen 95p, Ole Anton Flugund 97p og Willy Enger 97p. Vinnere ble Normør med 397p. Seniorlaget ble nr. 17 med 381p, og besto av Fredrik Fulsaas 97p (med en syver), Bjørn Egil Hansen 92p, Tommy Gjølberg 96p og Hans Kr. Wear 96p. Vinnere ble Gudbrandsdal med 390p.Den største bragden sto Irene Knudsen for i kl. Jr. med andreplass både i felt og bane, men det omtales mer fyldig i ungdomsmeldingen.

Samlagets sommerstevne

I år var det Sandar & Sandefjord som fikk æren av å være første arrangør av samlagsstevne i Vestfold med elektroniske skiver på begge hold.

Noe utstyr ble velvillig lånt fra Sem skytterlag, som er det første laget i Vestfold som har fått full elektronisk skivepark med 8 på 100m og 10 på 300m.
Stevnet samlet 130 skyttere, som er en liten nedgang fra forrige år.
Vinner ble Hans Kr. Wear med 341p. Han fikk napp i Tønsberg Blads pokal med 341p. samt grunnlagspokal med 98p. Nr. 2 ble Patrick Stolt Nilsen, første års senior med 337p. og napp i Hortenskanna. Tommy Gjølberg og Tor Nystuen fikk stjerne med delt tredjeplass. Siste medalje til Steinar Holtan med 335p, også han er første års senior. 15-skuddspokal til Tommy Gjølberg  med 145p. Willy Enger vant kl. V-55 og fikk napp i seniorpokalen med 343p. Odd Edland vant V-65 med 344p og Arne Hov V-73 med 347p.

Lagpokal senior til Nøtterø med: Tor Nystuen, Tommy Gjølberg og Patrick Stolt Nilsen 285p.

Klassemedaljer til følgende:

5             Hans Kr. Wear  60p gylt med          4.            Bernt Johansen  58p gylt med

Dag Hesby  60p sølv med                                Cecilie Berg  58p sølv med

Kim Tore Holtan 57p br med                           Gunnar Aarvold 58p br med

3             Caroline J. Hegna 57p gylt med      2             Oddvar Wike 54p gylt med

Patrick Stolt Nilsen 56p sølv med                  Sigmund Mykland 54p sølv med

Tore Kinander 55p br med               V-55       Knut Skjelland 58p gylt med

1             Eric Stolt Nilsen 57p gylt med                        Willy Enger 58p sølv med

Yngve Hjerpekjønn 55p sølv med                     Øyvind Haugerud 57p br med

V 73       Arne Hov, 249p gylt med   V-65                         Odd Edland 244p gylt med

Per Bommen 242p sølv med

Finale Avis-cup
Primært ble det på Styrvoll arrangert finale i Avis-cupen for de yngste, men veteranene ville også være med. Som i fjor skjøt klasse V-55 også på 100m.
Vinner av kl. V-73 ble Arne Hov. I klasse V-65 Per Bommen nr. 1 , Odd Edland nr. 2 og Alf Vagnild nr. 3. Willy Enger har hatt en flott sesong i kl. V-55 og vant også her, nr. 2 Ole Anton Flugund og nr. 3 Svein Kinander.

6-kant
Årets arrangørsamlag var Ringerike og de hadde gitt jobben til det nyrestaurerte Tyristrand skytterlag. Tyristrand hadde bygd nytt flott skytterhus og montert 10 elektroniske skiver. Også i år ble det meget spennende i sluttfasen. Før siste skudd ble avfyrt på stående kunne fire lag vinne. Hallingdal og Vestfold lå likt med Numedal og Grenland ett poeng bak. Siste skudd til både Hallingdal og Vestfold var tier, så her måtte det fintelling til på lagenes stående skudd. Hallingdal hadde 849p men Vestfold hadde 850p og ble vinner, 10 år siden sist. Stevnevinner ble i år som i fjor Hans Kr. Wear med 295p. Flott innsats med bla. 99p i stående. Med på laget var i tillegg Fredrik Fulsaas, Harald Enger, Tommy Gjølberg, Dagfinn Johnsen, Bjørn Egil Hansen, Tor Nystuen. Sluttsum xxx.