ÅRSBERETNING FRA VESTFOLD

Leder feltutvalg                     Hans Kr. Wear

Leder veteanutvalg                Harald A. Døvle

Møtevirksomhet

Det har vært arrangert 6 styremøter med 40 saker og 2 formannsmøter med 32 saker.  Formann og ungdomsleder møtte på Viken 1 møte i juni. På møtet i november møtte  Marianne Skjelland for ungdomsutvalget samt samlagsformann. I tillegg møtte Tom Knudsen som ungdomsleder i Viken 1. Formann møtte på Østlandskretsmøtet i Oslo og på Skyttertinget i Sandnes.
På utdanningssiden har Irene Knudsen og Steinar Holtan gjennomført Instruktørkurs II på Dombås med meget godt resultat. Vi gratulerer.

INNENDØRSSKYTING

Samlagsstevne

Stevnet var lagt til Sem og samlet 83 skyttere totalt. Vinner ble Bjørn Tony Stalsberg med 241p. Dagfinn Johnsen nr. 2 med 238p. Kl. 1 vant Ida Engen med 233p. Magne Johnsen vant V 55 med 244p, Harald A. Døvle V-65 og Audun Vamråk kl. V 73 med 239p.

Klassemedaljer:

Klasse 5                                              klasse 4

Sølv     Bjørn Egil Hansen 238p           Sølv     Robert Gjølberg 238p

Bronsje Ragnar Flaatnes 237p             Bronsje Steinar Holtan 237p

Klasse 3                                              klasse 2

Gylt      Monica Flaatten 236p              Gylt Yngve Hjerpekjønn 221p

Sølv Håkon Bøe 220p

Klasse 1                                              klasse V 73

Gylt      Ida Engen 233p                       Gylt Audun Vamråk 239

Klasse V 65                                        Klasse V 55

Gylt      Harald A. Døvle 246p            Gylt Magne Johnsen 244p

Sølv Alf-Erik Aagaard-Nilsen 242p

Bronsje Yngvar Vataker 241p

Viken 1

I år var det Søndre Modum skl på Ringerike som var arrangør. Vinner ble Øystein Bordvik, Kongsberg med 247p. Jon Inge Steinbakk ble nr. 2 i kl. 3 med 240p. Bortsett fra dette resultatet kom våre 19 skyttere et lite stykke ned på resultatlisten

FELTSKYTING

Samlagsstevne 7. mars

Skytingen var stort sett den samme som forrige år, men stevnet ble etter påtrykk fra fjorårets arrangør Holmestrand skl., kjørt i samlagets regi. Den fremtidige måte å gjøre dette på vil bli diskutert, skal det være ett lag som står for arrangementet, eller skal samlaget holde i roret, og dermed få lagene med på dugnadsinnsats? En ting er alle enige om, vi må ha et samlagsstevne i felt1

Mange lag hadde sine folk med til anvisning og standplassledelse, i det hele det en kan betegne et samlagsstevne.

Været var fantastisk med sol og snø, og 56 skyttere deltok totalt.

Stevnevinner ble Fredrik Fulsaas med 39 tr. Nr. 2 Dagfinn Johnsen med 37 tr.

Pokalvinnere: Her tok Bjørn Håkedal napp i tre pokaler, nemlig stuper’n med 11,09sek., 30 skudd med 30/14 og Tore Wears minnepokal med 48pts.

Lagskyting senior til Nøtterø 81/36 og lagskyting yngre til Andebu med 82/44.

Vinner av kl. V-65 ble Harald Døvle med 30/25p, og V73 Audun Vamråk med 23/11p.

30-skudds medaljer:

Klasse 5                                              Klasse 4

Gylt      Glenn Pettersen 27/12            Gylt      Dagfinn Johnsen 26/2

Sølv     Fredrik Fulsaas 27/10              Sølv     Robert Gjølberg 25/10

Bronsje Trond Jacobsen 23/14

Klasse 3                                              Klasse 2

Gylt      Bjørn Håkedal 30/14               Gylt Tore Kinander 24/10

Sølv     Ole Jørgen Solli 28/11

Bronsje Torodd Eriksen 20/4

Klasse V 55                                        Klasse V 65

Gylt      Per Thorsby 25/12                  Gylt Harald A. Døvle 30/25

Sølv     Ole A. Flugund 24/10              Sølv Kjell Jacobsen 29/16

Klasse V 73

Gylt      Audun Vamråk 23/11

Viken 1

Hjemmebane med Sem og Slagen skytterlag som arrangør. Dagen var Holmenkolldagen 14. mars og hva kunne en vente seg da? Jo, tåke – men heldigvis ikke verre enn at stevnet kunne avvikles. 191 skyttere med smått og stort var samlet, og et stort og flott gavepremiebord satte et verdig punktum for stevnet.

Vinner ble Rune Fekjan fra Jondalen med 42 tr. Hans Kr. Wear ble nr. 3 og fikk medalje med 41 tr. Og Fredrik Fulsaas nr. 11 og medalje med 40 tr.

De nye medaljeregler gjorde at det ble delt ut 4 stjerner og 7 gylte medaljer i stedet for 5 gylte medaljer som tidligere

Av klassevinnerne må nevnes Harald Døvle i kl. V 65 med 41/11, her ble Kjell S. Jakobsen nr. 2 med 41/9. Tore Kinander vant 30-skudd i kl. 3 med 27/8 og Hans Kr. Wear 30-skudd i kl. 5. Hans Kr. Wear ble nr. 3 i felthurtig med 9,73 sek. Ole A. Flugund nr. 2 på 30-skudd i kl. V-55. Bjørn Håkedal vant stang i kl. 3 med 22 tr. og stuper med 11,71. Tor Nystuen nr. 2 i kl. 5 med 21 tr.

Østlandsmesterskapet

Arrangør var Østfold skyttersamlag ved skytterlagene Øymark og Eidsberg. Vinnerlag ble Numedal og individuelt Tore Skryten, Akershus med 40/15. Vårt lag ble nr. 13 så vi har et stykke vei å gå innenfor feltskyting for lag for å komme opp i toppen. Bestemann fra oss var Hans Kr. Wear med en 31.plass.

BANESKYTING

Vestfold – Numedal

20. mai var det duket til den årlige konkurransen mellom de to samlag på Sem skytebane. Også i år måtte vi se oss slått, og med 76 poeng. Numedal 5720p. mot Vestfold 5644p. Beste skytter ble Rune Fekjan med 294p. Vår beste var Glenn Pettersen med 292 og 3. plass. Liggende ble vunnet av Tommy Gjølberg med 100p, kne Rune Fekjan med 100p og stående Glenn Pettersen med 97p.

Viken 1

Arrangør var Drammen ved Asker skytterlag 12. og 13. juni. I år var det våre veteraner som gjorde det best. I kl. V-65 ble det 3-dobbelt for Vestfold. Nr. 1 Kjell Jakobsen med 348p, nr. 2 Odd Edland 347p og nr. 3 Harald A. Døvle 346p. Kl. V-55 ble vunnet av Ole Anton Flugund med 342p, her ble Yngvar Vataker nr. 4 med 336p. Beste skytter over 55år; her ble Bjørn Egil Hansen nr. 2 og Dagfinn Johnsen nr. 3. I klasse 2-5 ble Glenn Pettersen og Ragnar Flaatnes nr. 13 med 341p. I stangskytingen ble Bjørn Håkedal nr 2 totalt med 22tr. I lagskyting for veteraner ble laget nr. 2 ett poeng etter Ringerike. Med på laget var Brynjulf Aslaksen, Harald A. Døvle, Willy Enger og Ole A. Flugund. Seniorenes lag ble nr. 4, her vant Numedal.

Landsskytterstevnet

Arrangør i år var Gjesdal og Klepp skytterlag. Formannen deltok på skyttertinget som ble holdt i Sandnes. Han ble valgt inn som Østlandets representant i valgkomiteen. Tingsakene er tilbørlig presentert i Norsk Skyttertidene.

Så til det sportslige. I år skjedde det ”som vi har venta på så lenge”. I fjor ble vårt seniorlag nr. 2, men i år ble det full suksess med førsteplass. Med på laget var: Glenn Pettersen, Fredrik Fulsaas, Ragnar Flaatnes og Hans Kr. Wear. Stor gratulasjon til dere! Individuelt fikk Bjørn T. Stalsberg, Hans Kr. Wear, Steinar Holtan stjerne og Glenn Pettersen medalje. Vårt veteranlag kom litt ned på lista, det tåles lite utenfor 10-eren for å henge med i toppen her.

Samlagsstevnet

Det var først meningen at Holmestrand & Omegn skulle være arrangør, men de var litt usikker på om de hadde full kontroll på elektronikken. Her tro Sandar & Sandefjord skl. til, og fikk arrangert et godt stevne med 113 deltakere. Vinner ble Glenn Pettersen med 345p og nr. 2 Hans Kr. Wear med 343p. Følgende fikk stjerner: Steinar Holtan, Dagfinn Johnsen, Tommy Gjølberg, Bjørn Egil Hansen, Kim Tore Holtan, Fredrik Fulsaas og Bjørn T. Stalsberg. Sølv medalje til Ole Jørgen Solli og Lene Sivertsen. I Kl. V-55 vant Willy Enger med 346p. Klasse V-65 vunnet av Harald A. Døvle med 348p og Kl. V-73 av Arne Hov med 335p.

Tønsbergs blads pokal og 15-skudds pokal til Glenn Pettersen, Hortenskanna til Hans Kr. Wear, Grunnlagspokal til Kim Tore Holtan. Lagpokal senior til Holmestrand & O.

2+2+2 medaljer til følgende:

Kl. 5                                       Kl 4.                                       Kl. 3

Gylt      Hans Kr. Wear            Gylt      Steinar Holtan              Gylt      Anders Øyehaug

Sølv     Fredrik Fulsaas            Sølv     Kim Tore Holtan          Sølv     Ole J. Solli

Br.       Glenn Pettersen            Br.       Oddvar Wike               Br.       Bjørn Håkedal

Kl. 2                                       Kl. 1                                       Kl. V-55

Gylt      Alexander Holtan         Gylt      Ida Engen                    Gylt      Kjell Holtan

Sølv     Thore Johannessen                                                      Sølv     Ole A. Flugund

Br.       Eirik Nilsen                                                                   Br.       Magne Johnsen

Kl. V-65                                 Kl. V-73

Gylt      Brynjulf Aslaksen         Gylt      Odd Bøe

Sølv     Harald A. Døvle          Sølv     Arne Hov

Br.       Kjell Jakobsen              Br.       Kolbjørn Grønseth

Vestfoldcup

Arrangør Sem skl.

Bare tre lag møtte til finalen av de fem som hadde vært med tidligere. Vinnere ble Nøtterø skl. med Willy Enger, Tom og Irene Knudsen. Nr. 2 Sandar & Sandefjord skl. med Yngvar Vataker, John Olaf Larsen og Steinar Holtan. Nr. 3 Sem skl. med Odd Edland, Harald Døvle og Rolf H. Hegna.

Aviscup og org.med

Arrangør var Sandar & Sandefjord skl. Lørdag 11. september. De fleste husker samme dato for noen år siden, men denne dagen ble heldigvis ikke riktig fullt så dramatisk. Det hadde vært en del diskusjon om programmet på seniorsiden for finalen i aviscup, og siste ord er nok ikke sagt i den saken.

Likevel, vinner av kl. 5 og napp i pokalen ble Ragnar Flaatnes foran Tommy Gjølberg og Glenn Pettersen. I kl. 4 ble det Tom Knudsen foran Steinar Holtan og Irene Knudsen. I kl. 3 var det bare John Berg som var kvalifisert. Han skjøt sine 15 skudd og fikk medalje. Ingen møtte i kl. 2 og Ida Engen møtte alene i kl. 1. Også hun skjøt innledende og fikk medalje. Willy Enger vant kl. V-55 foran Yngvar Vataker og Kjell Holtan. V-65 vant Odd Edland foran Harald Døvle, med Kjell Jakobsen som nr. 3. I kl. V-73 vant Arne Hov foran Kolbjørn Grønseth og Audun Vamråk.

Best i Organisajonsmedaljeskytingen ble Tommy Gjølberg 296p (stjerne) foran Glenn Pettersen 295p (stjerne) og Irene Knudsen 294p gylt medalje. Videre fikk Thomas Benjaminsen, Ida Engen og Emil Engen sølv medaljer. Det deltok 23 skyttere.

6-kant finale

Arrangør i år var nabosamlaget Grenland og skytterlaget Porsgrunds. Været var ikke av det beste, med tåkeskyer som til stadighet drev inn over banen. Skytterne så likevel ut til å klare brasene med dårlig sikt, det ble mange gode prestasjoner. Numedølene og våre karer kivet hele tiden om ledelsen, men Numedal vant med 2023 og Vestfold ble nr. 2. 2021. Nr tre ble Hallingdal med 1984p. Individuelt ble Hans Kr. Wear vinner med 294p.

Konklusjon

I år har våre seniorer stått i sentrum når det gjelder lagskyting. Prestasjonen på LS med å takle all ståhei med TV og presse står det respekt av. Det er bare å begynne å forberede seg til å innta skive 1 på neste års LS!

Det gror også skikkelig rundt i noen av skytterlagene. Andebu er i full gang med utbygging til elektronikk og ny standplass på begge hold. Deres entusiasme er på topp, og vi gleder oss sammen med dem til neste sesong.

Nøtterø restaurerer sin innendørsbane med elektronikk og bygger ny 100m. Snart får vi muligens det luksusproblem at det blir ”kamp” om å få arrangere samlagsstevner både inne og ute.

For neste år har arbeidet med forberedelser til å arrangere Østlandsmesterskapet i felt startet. Dette vil bli et skikkelig samarbeidsarrangement mellom lagene, og vår målsetning må være å vise til de skyttere som kommer fra hele Østlandet, at vi kan lage et arrangement som er i topp klasse!

Samlaget er også litt stolte av å ha fått til Web-side, som er utformet og blir kjørt av Tom Knudsen. Den blir offisielt åpnet nå på ombudsmøte. Alle kan gå inn på denne siden, men det vil bli noe informasjon som bare er beregnet for skytterne i Vestfold, den kan åpnes med en kode som er gitt til skytterlagenes formenn. Det blir linker til det enkelte skytterlag, og her må formenn eller dataansvarlig passe på at informasjon som ligger her er oppdatert til enhver tid. En web-side som ikke blir oppgradert blir ikke benyttet, dette er et viktig arbeid.

Åge B. Eriksen

Samlagsformann 04